Yuan China menikmati tempat 5 teratas di Kejuaraan Valspar


Carl Yuan, pemain golf dari CHINA, percaya bahawa dia mungkin telah menemui rahsia untuk mencapai lebih banyak kejayaan di PGA TOUR selepas berada di tempat kelima belas untuk kedua kalinya musim ini di Kejohanan Valspar pada hari Ahad lalu.

Yuan, yang berusia 27 tahun pada hari Khamis, membuat chip masuk dua kali sepanjang perjalanan menamatkan dengan 3-under 68 di Padang Golf Copperhead di Resort Innisbrook untuk menamatkan pada 8-under 276, empat pukulan di belakang pemenang Peter Malnati yang meraih kemenangan dua pukulan secara emosi atas Cameron Young selepas mendapat 67.

Pemain dari Korea, K.H. Lee, berada satu pukulan lagi di belakang dalam kongsi tempat kesembilan selepas mendapat 69 untuk kedua kalinya berada di tempat 10 pada tiga pertandingan tetapi pemenang dua kali PGA TOUR itu menyesal setelah membuat dua bogey dalam tiga lubang penutupnya.

“Sungguh mencabar dan benar-benar sukar dimainkan. Saya betul-betul berpegang teguh, cuba untuk menghadam setiap pukulan. Jangan biarkan satu pukulan buruk atau satu keputusan yang buruk mengalihkan perhatian saya, terus saja berkeyakinan, menghadaminya. Untungnya, saya membuat beberapa chip masuk dan itu sangat menarik,” kata Yuan yang dijangkakan meningkat ke tempat ke-74 di senarai mata FedExCup.

Bintang muda dari China itu merasa pada jarak 35 yard untuk pasokan eagle di lubang ke-5 par-5 dan kemudian membuat satu lagi chip masuk dari 56 kaki di lubang ke-8 untuk birdie memperoleh tempat kelima kedua selepas berada di tempat keempat sama di Sony Open di Hawaii pada Januari lalu. Minggu yang cemerlang itu mengakhiri rentetan prestasi yang kurang baik yang membuatnya gagal empat kali dalam enam pertandingan di antara dua kejayaannya yang tinggi.

Yuan patut bersyukur kepada isterinya, Cathy, kerana memberikan nasihat penting pada hari jadinya untuk hanya berseronok di padang golf dan jangan terlalu fokus dengan mekanik gerakan golf. Sebagai salah seorang pemain golf yang berani di TOUR di mana dia sering menghasilkan tindakan follow-through yang berunsur funky dengan sepakannya, dia mengambil nasihat itu dengan ikhlas.

“Seperti yang dikatakan isteri saya, anda hanya perlu berseronok. Jika dia melihat saya di sana tidak nampak berseronok, dia akan marah,” kata Yuan. “Saya berjaya menjaga diri saya sendiri dengan memberikan hiburan, betul-betul berseronok. Tidak membuat gerakan golf, hanya memukul bola golf. Ini padang yang benar-benar mencabar dan orang akan membuat kesilapan. Saya hanya memastikan saya tidak merosakkan diri saya sendiri atas kesilapan.”

Yuan, yang sedang mencari gelaran PGA TOUR pertamanya, mengakui keyakinannya pada tahap terendah selepas kekurangannya dalam mencapai kejayaan walaupun memulakan musim dengan baik di Hawaii tetapi dia berfikir jawapan kepada masalahnya adalah dengan hanya melakukan swing dengan bebas.

“Anda boleh lihat hampir semua orang pergi ke padang latihan, berlatih, anda boleh lihat jurulatih di sini. Ianya adalah kerja berterusan bagi seorang pemain untuk berusaha menjadi seorang pemain golf yang lebih baik secara umum, oleh sebab itu, kami semua mahu menjadi lebih konsisten, tetapi mungkin tidak akan berfungsi untuk semua orang. Mungkin, terutama bagi saya, apabila saya cuba terlalu teknikal, ia benar-benar mengalihkan fikiran saya ke arah yang salah,” katanya.

“Jadi, saya hanya memukul pukulan demi pukulan, membuat swing golf yang berbeza, maksud saya, jika saya mahu membuat hook 50 yard, saya akan melakukannya di sini. Tiada swing di padang latihan yang seorang jurulatih benar-benar akan mengajar kepada anda untuk membuat hook 50 yard, tetapi itulah cara saya suka bermain golf. Saya fikir itulah tempat bakat saya dalam permainan ini. Saya harus memastikan saya tidak menghilangkan diri saya dari itu.”

Malnati, pemenang penuh emosi selepas mengakhiri rentetan lapan tahun tanpa kejayaan untuk meraih gelaran PGA TOUR keduanya di depan keluarganya selepas melepasi gegaran dan penutupan yang mencabar di Innisbrook. “Saya sangat gementar. Saya tidak dapat menggambarkan, ia sangat keren. Anda bertanya-tanya jika anda akan pernah melakukannya lagi. Ia sukar. Dalam tempoh sembilan (lapan) tahun sejak kemenangan terakhir saya, anda melihat tahap bakat di sini dan orang-orang yang berusia 20 tahun yang datang ke sini, mereka sangat hebat. Untuk memiliki momen ini, sungguh menakjubkan,” kata lelaki Amerika berusia 36 tahun itu.



Source link

Leave a Reply