Warga Malaysia tegur orang asing yang buang sampah di KLCC semasa Tahun Baru Cina


Cutinya waktu perayaan memang peluang terbaik untuk orang-orang melancong ke tempat-tempat yang ramah pelancong. Tetapi selain berseronok, adalah penting bagi orang ramai untuk menjaga kebersihan persekitaran supaya orang lain juga dapat menikmati pemandangan yang indah.

Pengguna TikTok yang frustrasi, Mohamad Azwan berkongsi video di akaun TikTok beliau pada 14 Februari yang menunjukkan taman KLCC yang dipenuhi dengan sampah.

“Sambutan Tahun Baru Cina, Kuala Lumpur dipenuhi dengan orang asing dan sampah. Tahniah Malaysia,” beliau menulis kapsyen dalam pos tersebut.

Dalam video selama 27 saat itu, beliau berjalan di taman yang sesak dan menunjukkan sampah yang dibuang secara tidak bertanggungjawab di bawah setiap pokok, menjadikan tempat itu tidak menarik untuk dilihat.

“Ingin sambut Tahun Baru Cina di KLCC tetapi ada begitu banyak sampah di mana-mana,” catat pengguna dalam video tersebut.

Video tersebut yang sudah mendapat 998K tontonan, dikomen oleh netizen yang juga frustrasi.

“Kenapa tidak letak tong sampah di setiap sudut? Perlu ada pengawal keselamatan untuk melakukan rondaan dan mengambil tindakan jika seseorang hanya membuang sampah di mana-mana. Perlu juga ada denda,” komen seorang netizen.





Source link

Leave a Reply