Wanita berkongsi bagaimana dia tidak diberikan MC separuh hari selepas pengsan



Pada Hari Buruh baru-baru ini, Dr Ahmad Samhan berkongsi pengalaman yang menyentuh hati di laman Facebooknya. Seorang pesakit telah masuk ke kliniknya dan mengejutkannya apabila dia segera meminta cuti sakit selama dua hari.

Dalam posnya, dia menggambarkan wanita itu sebagai seorang wanita berusia 30-an yang mempunyai postur badan lemah, bahu lekuk, dan terdapat lingkaran gelap di bawah mata.

Pada saat Ahmad menanyakan apa yang tidak kena, air mata segera menitik dari matanya.

“Aku penat doktor. Aku telah bekerja di syarikat saya selama lima tahun dan aku adalah satu-satunya pekerja di sana,” kata wanita itu sebelum menambah bahawa dia terpaksa bertanggungjawab untuk pelbagai tugas seperti urusan pentadbiran, perakaunan, dan tugasan pembantu peribadi.

Kemudian dia berkongsi bagaimana dia terpaksa bekerja sehingga dia mengalami episod muntah setiap pagi dan mula kehilangan selera makan.

“Aku pernah pengsan di tempat kerja tetapi tiada sesiapa yang sedar. Setelah aku sedar semula, aku cuba meminta cuti separuh hari, tetapi malangnya, tiada sesiapa yang mengendahkan permintaanku. Aku tidak ada pilihan selain kembali bekerja,” wanita itu berkongsi sambil air matanya mengalir.

Dia kemudian memberitahu doktor bahawa walaupun dia tidak muntah sebanyak dahulu, wanita itu menambah bahawa dia masih sukar untuk tidur pada waktu malam dan berasa lemah.

“Sebenarnya, apa yang awak perlukan adalah rehat yang mencukupi kerana ini bukanlah hanya masalah keletihan fizikal, tetapi keletihan mental juga,” kata Ahmad, jelas bimbang tentang pesakit itu.

“Pertanyaan pada diri sendiri, adakah anda mahu berada di tempat yang sama lima hingga sepuluh tahun dari sekarang? Tolong pertimbangkan untuk menukar tempat kerja anda demi kesejahteraan anda sendiri.”

Dia kemudian berkongsi kepada pembaca bahawa ini bukanlah pertemuan pertama atau kedua yang dia alami dengan seorang pesakit yang terlalu bekerja sebelum memberikan nasihat kepada majikan untuk lebih memperdulikan kesejahteraan pekerja mereka.

“Setiap majikan perlu peka terhadap keperluan kesihatan mental pekerja mereka dan memberi masa untuk berehat. Bagi pekerja pula, jangan malu untuk terbuka dan berkomunikasi mengenai cabaran anda kepada bos anda,” tulisnya.



Source link

Leave a Reply