Dah hampir empat tahun sejak saya menggunakan earbuds Sennheiser Momentum TWS. Walaupun terlepas peluang mencuba generasi ketiga, saya kini berpeluang menguji Momentum True Wireless 4 (TW4) untuk melihat sejauh mana jenama ini berubah, terutamanya sejak dibeli oleh Sonova. Kejutan bagiku, perubahan tidak sebanyak yang saya jangkakan.

Apa yang Saya Perhatikan?

Earbuds siri keempat dari Sennheiser ini memiliki driver dinamik TrueResponse 7mm, dengan frekuensi antara 5Hz dan 21kHz.

Reka bentuk earbuds ini kekal hampir sama, kecuali ada penyesuaian kecil. Dibandingkan dengan TW2 dan TW3, model baru ini memiliki ‘hips’ pada hujungnya, mungkin untuk mengekalkan keseimbangan agar earbuds tidak tergeser keluar ketika digunakan. Beg adalah gabungan kain dengan warna kelabu putih. Satu kelebihan beg jenis kain adalah ia menyembunyikan calar dan kerosakan, terutamanya jika selalu digunakan.

Apa yang Bagus?

Saya gembira melihat Sennheiser masih mempertahankan kelaziman mereka dengan bunyi terang Momentum TW4. Suara tinggi dan nada tengah jernih, manakala bass cukup kuat tanpa mengganggu kepala. Anda juga boleh menyesuaikan bunyi melalui aplikasi Sennheiser dan terdapat mod peribadi yang secara automatik menyesuaikan keutamaan audio anda.

Saya kagum dengan penambahbaikan pada Momentum TW4 yang membolehkan bunyi bising seperti ketukan kunci dibelakangkan, tidak diperbesarkan. Ia adalah masalah yang telah diselesaikan oleh Sennheiser dan Sonova.

Hayat bateri adalah sebuah kelebihan bagi Momentum TW4, memberikan kira-kira tujuh jam penggunaan setiap cas tetapi tidak secara seragam.

Apa yang Kurang Baik?

Salah satu kelemahan Momentum TW4 adalah bateri sebelah kiri cenderung habis lebih cepat berbanding sebelah kanan. ini mungkin dihadapi oleh beberapa earbuds lain juga.

Saya mendapati earbuds ini tidak mempunyai opsi untuk mematikan muzik sementara memilih mod bunyi sekitar. Ini boleh menjadi gangguan dan membebankan bagi pengguna.

Momentum TW4 juga tidak murah, berharga RM1,699. Bagaimanapun, pada harga itu, terdapat jenama lain yang mungkin lebih baik.

Patutkah Saya Beli?

Meskipun Momentum TW4 mungkin mahal, ia merupakan produk tertinggi dalam kelasnya. Jika anda sanggup melepaskan harga tersebut, anda pasti akan menikmati pengalaman mendengar yang jelas.

Gambar oleh John Law.



Source link

Leave a Reply