Runner-up sebelum ini, Stefanos Tsitsipas berjaya melepasi ketidaksantunan pertengahan perlawanannya sebelum mencatat kemenangan 6-3 6-2 6-7(2) 6-4 ke atas Daniel Altmaier dari Germany pada Rabu untuk layak ke pusingan ketiga French Open. Petenis Greece yang merupakan benih kesembilan, juara di Monte Carlo bulan lalu dan finalis di Barcelona, adalah antara calon juara, dengan tanah liat menjadi permukaan kegemarannya.

Beliau kelihatan seperti meluncur ke arah kemenangan mudah apabila melalui dua set pertama dalam masa kurang dari sejam. Tsitsipas, finalis French Open pada tahun 2021, mengalahkan lawannya yang menduduki ranking ke-83 dengan pukulan forehand yang kuat sebelum Altmaier menaikkan permainannya dan menjadi lebih agresif.

“Memerangi diri sendiri. Ini adalah sesuatu yang akan berlaku semasa perlawanan. Anda perlu melawan emosi dan perasaan anda,” kata Tsitsipas mengenai kehilangan konsentrasinya. “Peperangan terbesar yang anda alami adalah dengan diri sendiri. Anda perlu menyelesaikan masalah itu dan mengatasi rasa tersebut. Saya berada di belakang dalam skor. Saya tidak menyerah. Saya pernah melakukan banyak kebangkitan dalam masa lalu dan saya belajar daripada itu.

“Saya mengingati episod tersebut dan itu memberi inspirasi kepada saya untuk kembali ke dalam permainan dan menjadi jenis pemain yang saya ingin jadi apabila perkara-perkara tidak berjalan dengan baik.” Altmaier yang memerlukan lima set untuk melalui pusingan pertama, enggan menyerah dalam set ketiga, mendominasi tiebreak untuk memotong defisit tersebut.

Break pertamanya ke atas servis Tsitsipas membawa dia unggul 4-3 apabila lawannya melepaskan smash backhand ke dalam net dalam set keempat dengan Altmaier mengangkat tinjunya. Namun, Tsitsipas bangkit dengan cepat, memecahkan servis lawan dan menutup perlawanan sedikit kemudian di servis lawan.

Beliau akan berdepan dengan Lorenzo Sonego dari Itali atau Zhang Zhizhen dari China pada pusingan seterusnya.



Source link

Leave a Reply