Laporan oleh Reuters mendakwa bahawa TikTok, aplikasi media sosial milik Bytedance, sedang bersedia untuk membuat salinan algoritma cadangan khasnya, khusus untuk 170 juta pengguna AS. Langkah tersebut mungkin untuk meredakan ahli politik AS yang masih bersungguh-sungguh untuk melarang aplikasi itu, mengikut sumber yang mempunyai pengetahuan terus mengenai situasi tersebut.

Sejak beberapa bulan yang lalu, beratus-ratus jurutera ByteDance dan TikTok, sama ada di AS atau China, telah diberi tugas untuk memisahkan jutaan baris kod. Misi tersebut adalah untuk mencipta satu rangka kod yang berasingan yang akan berdiri sendiri daripada versi China aplikasi media sosial itu, Douyin.

US Senate 800US Senate 800

Pada bulan April, Dewan Perwakilan Rakyat dan Senat AS dengan suara bulat meluluskan rang undang-undang yang memaksa ByteDance untuk menjual segmen AS TikTok kepada entiti AS atau akan dilarang dari beroperasi dalam negara itu. Rangkaian sosial itu mempunyai masa setahun untuk mencari pembeli.

Mengkaji jutaan baris kod bukan perkara mudah dan sumber yang rapat dengan Reuters mengatakan bahawa ia hanyalah “kerja kotor”, memberi gambaran sejauh mana pengkodan yang mengikat operasi US aplikasi itu kepada ibu bapanya China. Anggaran yang berhemah menunjukkan bahawa ia mungkin mengambil lebih setahun untuk menyelesaikan pemisahan tersebut.

TikTok seolah-olah dan dengan gigih menafikan laporan Reuters, mendakwa bahawa cerita itu menyesatkan dan tidak tepat secara faktual, tanpa menentukan bahagian manakah yang tidak betul dalam laporan tersebut.

 

(Sumber: Reuters, The Verge)

Ikuti kami di Instagram, Facebook, Twitter atau Telegram untuk mendapatkan lebih kemas kini dan berita terkini.





Source link

Leave a Reply