Hampir seabad selepas kedatangannya, Discord, platform perbualan popular di kalangan pemain permainan video, dilaporkan akan mula menunjukkan iklan dan promosi berbayar. Menurut WSJ, tujuan perubahan dari pendirian bebas iklan adalah mudah: untuk meningkatkan pendapatan.

Dalam kes ini, Discord merancang untuk menggunakan promosi berbayar dari pembuat permainan video, serta menyediakan hadiah kepada pemain yang menyelesaikan tugas dalam permainan, sementara rakan-rakan mereka menonton di Discord. Untuk itu, platform ini akan memperluaskan tenaga kerjanya dengan mengambil lebih dari dua puluh individu untuk jawatan jualan iklan.

DiscordDiscord

Kini, Discord juga menawarkan program langganan hierarki tetapi tidak wajib yang dipanggil Nitro, di mana pengguna boleh membayar yuran bulanan sebanyak RM31.99 untuk rangkaian penuh, atau RM13.90 untuk Nitro Asas. Seperti yang dijangkakan, melanggan Nitro membawa faedah tambahan seperti muatan yang lebih besar sehingga 500MB, akses ke emoji kustom, sehingga dua Server Boost, dan tentu saja, akses ke penstriman video HD dan seterusnya, keupayaan untuk menyiarkan video menggunakan kod AV1.

Perubahan ini tentu agak mengejutkan, mengingatkan pendirian awal Discord tentang iklan di platform, serta bagaimana pengasasnya terkenal mempromosikannya begitu. Iklan, terutamanya iklan terpusat, boleh dianggap sebagai gangguan, menimbulkan persoalan tentang privasi pengguna juga. Walau bagaimanapun, Discord menegaskan bahawa pengguna akan diberi pilihan untuk mematikan beberapa iklan peribadi tetapi masih mungkin melihatnya muncul di tempat lain dalam platform.

(Sumber: WSJ, Techspot)

Ikuti kami di Instagram, Facebook, Twitter or Telegram untuk mendapatkan lebih berita terkini dan pembaruan. 





Source link

Leave a Reply