Rugi RM18 untuk dua keping roti canai


FLUFFY dan lembut dengan tepi yang rangup, roti canai adalah salah satu hidangan kegemaran Malaysia. Ia tidak hanya sedap dengan sepinggan kari tetapi juga harganya yang sangat berpatutan menjadikannya kegemaran sarapan.

Berikutan inflasi, harga hidangan semakin meningkat, tetapi betapa mahalnya sekeping roti canai yang sederhana boleh mencapai?

RM9 sekeping rupanya. Seorang lelaki Malaysia baru-baru ini berkongsi di Facebook betapa dia dikenakan bayaran sebanyak itu untuk hanya dua keping roti canai, dan netizens juga terkejut.

Dalam pos Facebooknya, Hairil Aien memuat naik gambar makanannya bersama beberapa gambar hidangan dan bil yang dikenakan juga.

Dalam gambar tersebut, Hairil membeli sepinggan nasi lemak kosong dengan sambal dengan harga RM10, sekeping roti telur dengan harga RM11, dua keping roti canai bersama tiga mangkuk kari tambahan dengan harga RM6. Menurut resit, jumlah bil adalah RM45.

Tetapi yang benar-benar mengejutkan adalah harga dua keping roti canai yang berharga RM18, iaitu RM9 untuk setiap keping.

Seksyen komen dalam pos Facebook dengan cepat melonjak, dengan netizens mengejutkan melihat harga roti canai.

“Bila makan roti canai ini, kita tidak gemuk,” jenaka seorang netizen.

“Kita selalu makan roti kosong dengan niat untuk menjimatkan (duit kita), tetapi nampaknya sebaliknya yang berlaku,” komen netizen lain.

Seorang netizen juga berkongsi bahawa harga sebegini biasa di Genting Highlands, di mana dia pernah menjumpai sekeping roti canai yang dijual dengan harga RM14.



Source link

Leave a Reply