Mata wang tempatan telah mengumpulkan beberapa kekuatan dan terlepas dari tahap 4.7 untuk mencapai tahap baru yang tinggi pada 4.695 (28 Mei Selasa) kerana ia terus mengapresiasi terhadap dolar.

Ringgit bermula bulan Mei pada tahap 4.75 dan terus menurun setiap hari sehingga mencapai tahap terendah bulanan pada 4.68 sebelum kembali naik ke 4.79 minggu lalu.

Walau bagaimanapun, kelihatan seperti strategi yang dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia dan Bank Negara sedang memberi hasil, antara usaha adalah dengan menarik pelabur untuk membawa pulang pulangan mereka yang berjaya menopang ringgit.

Kementerian Kewangan berkata dalam catatan mereka pada X pada Ahad (26 Mei) bahawa ringgit mencatatkan prestasi terbaik terhadap dolar AS di kalangan 10 mata wang serantau pada pertengahan Mei.

Dari 26 Februari hingga 17 Mei, ringgit mengukuhkan diri sebanyak 2 peratus terhadap dolar hijau, manakala dolar Singapura, yuan China, rupee India dan baht Thailand melemahkan diri sebanyak 0.2 peratus, 0.4 peratus, 0.7 peratus dan 1 peratus, secara berturutan.

Won Korea Selatan, dolar Taiwan, rupiah Indonesia, peso Filipina dan yen Jepun mengalami penurunan antara 1.9 peratus hingga 3.4 peratus pada tempoh yang sama.



Source link

Leave a Reply