Prasarana Mengumumkan Waktu Puncak Lanjutan Untuk Perkhidmatan Keretapi Dan Bas Sepanjang Bulan Ramadan



Operator RapidKL, Prasarana telah mengumumkan bahawa waktu puncak perkhidmatan rel dan bas akan dipanjangkan sepanjang bulan Ramadan. Bermula hari ini pada 12 Mac 2024, kedua-dua pengangkutan awam ini akan beroperasi dengan kekerapan yang lebih tinggi, memudahkan mereka yang berpuasa untuk pulang ke rumah dan sebagainya untuk berbuka puasa.

Menurut pengendali, waktu puncak bagi perkhidmatan LRT, MRT dan Monorel akan bermula lebih awal dari jam 6:30 pagi hingga 9:30 pagi, dan dari jam 4 petang hingga 8 malam. Sebelum ini, waktu puncak ditetapkan dari jam 7 pagi hingga 9:30 pagi dan dari jam 5 petang hingga 7:30 petang, memberikan tambahan setengah jam pada waktu puncak pagi dan tambahan sejam setengah pada waktu puncak petang.

Pelan tambahan bagi perkhidmatan bas Rapid terpakai di Lembah Klang dan Pulau Pinang sahaja, oleh itu operasi di Kuantan kekal tidak berubah. Tidak jauh bezanya dengan perkhidmatan rel, bas kini akan beroperasi dari jam 6:30 pagi hingga 9:30 pagi, dan dari jam 4 petang hingga 8 malam.

Sementara itu, Prasarana juga mengumumkan bahawa PRIDE, anak syarikatnya, akan membuka bazar Ramadan mini di tiga stesen keretapi sepanjang bulan puasa. Bazar ini termasuk di stesen LRT Pasar Seni, Damai dan Ampang Park yang akan beroperasi dari jam 3:30 petang hingga 7:30 petang. Syarikat juga mencatatkan bazar sedia ada di stesen LRT Sri Rampai, Melati dan Gombak sebagai pilihan tambahan untuk penumpangnya.

(Sumber: RapidKL [1] [2])

Ikuti kami di Instagram, Facebook, Twitter atau Telegram untuk mendapatkan lebih banyak kemas kini dan berita terkini.



Source link

Leave a Reply