Perodua Bakal Melancarkan Kenderaan Elektriknya Sendiri Menjelang Akhir 2025



Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) sebelum ini mengumumkan bahawa dua pengeluar kereta nasional boleh menghasilkan kenderaan elektrik pertama negara pada tahun 2025. CEO Proton berkata bulan lalu bahawa syarikat itu akan melancarkan miliknya “segera”. Dan mengikut keterangan Menteri MITI Tengku Zafrul Abdul Aziz, Perodua akan dapat menghasilkan satu menjelang akhir tahun depan.

Berita ini diumumkan melalui akaun menteri di X, sebelum ini Twitter, selepas bertemu dengan eksekutif kanan Perodua, termasuk presiden dan CEO Zainal Abidin Ahmad. Mesyuarat tersebut digambarkan sebagai satu untuk mengetahui lebih lanjut tentang proses pembangunan EV syarikat, dan apa yang boleh dilakukan oleh kerajaan untuk membantu.

Secara khusus, EV Perodua ini digambarkan sebagai yang berpatutan, satu label yang mungkin juga digunakan untuk EV Proton. Sebagai yang dirakam tempatan, ini kemungkinan akan menjadi yang pertama di negara ini yang berharga di bawah RM100,000, kerana peraturan hanya terpakai kepada EV yang diimport, dengan peraturan itu sendiri hanya berkuat kuasa sehingga tahun 2025.

Untuk masa ini, tidak banyak yang diketahui tentang projek EV Perodua yang terdahulu, jika ada sama sekali. Satu-satunya petunjuk adalah model skala konsep Electric Motion Online yang telah diperkenalkan pada bulan Mei tahun lalu, yang agak menyerupai MyVi jika anda memandang dengan cukup kuat.

(Sumber: Tengku Zafrul, Perodua)

Ikuti kami di Instagram, Facebook, Twitter atau Telegram untuk lebih kemas kini dan berita terkini.



Source link

Leave a Reply