Pelajar menukar bilik kerana kelakuan kotor rakan sebiliknya.


Sejak kesedaran kesihatan mental semakin dikongsi di kalangan rakyat Malaysia, ia telah membantu ramai memahami kepentingannya dan impaknya dalam masyarakat.

Walau bagaimanapun, ada yang menggunakan kesihatan mental sebagai alasan untuk tidak menjalankan tanggungjawab mereka, yang akhirnya memberi kesan kepada orang sekeliling.

Buat pelajar ini, nampaknya teman serumahnya sentiasa menggunakan alasan depresi untuk “elak” membersihkan biliknya.

Dalam video yang dikongsi oleh @bckupacc99 di X, banyak barang teman serumahnya kelihatan berselerak di sekitar tempat itu – seperti pakaian, beg, mangkuk dan bekas serta banyak lagi.

Pertama kali dikongsikan oleh Atierrah (@Tyrah0101) di TikTok, dia telah menegur teman serumahnya kerana meninggalkan bahagian bilik asrama dalam keadaan kotor sehingga memberi kesan kepada kesihatan fizikalnya.

Atierrah juga menyatakan bahawa dia juga mengalami depresi dan memahami bahawa ada kalanya seseorang yang mengalami penyakit mental tersebut, persekitarannya menjadi kacau balau sebagai hasilnya

“Kenapa bahagian dia sentiasa kotor sepanjang tahun? Tapi dia boleh keluar dan melakukan aktiviti lain tanpa masalah, kelihatan lebih sihat daripada saya,” katanya dalam catatannya.

Bosan dengan tabiat kotor teman serumahnya, Atierrah memutuskan untuk melaporkan kepada penjaga asrama. Untungnya, permohonannya untuk berpindah ke bilik lain telah diluluskan.

Atierrah juga diberitahu bahawa teman serumahnya sebenarnya tidak sepatutnya mendapat bilik disebabkan masalah dari semester-semester sebelumnya.

Tambahan pula, aduan Atierrah telah sampai ke telinga teman serumahnya beberapa hari sebelum laporannya dan dia benar-benar mula membersihkan bahagian biliknya.

Netizen terbahagi dalam topik ini kerana ada yang berpendapat bahawa depresi memang menunjukkan dirinya dengan mengabaikan penjagaan diri terutamanya apabila berkaitan dengan membersihkan diri sendiri. Namun, yang lain bersetuju bahawa menggunakan depresi sebagai alasan untuk kekotoran dan kemalasan adalah tidak boleh diterima.



Source link

Leave a Reply