Semasa sedang membantu di mesin ATM di sebuah kedai runcit, seorang rakyat Malaysia terkejut apabila mengetahui bahawa pekerja asing yang sedang dibantunya telah mengumpulkan jumlah simpanan yang besar.

Pekerja asing tersebut meminta bantuan untuk mengeluarkan RM6,000 dan juga ingin menyemak baki akaunnya, yang menunjukkan jumlah keseluruhan melebihi RM300,000.

Rakyat Malaysia tersebut kemudian merasakan dirinya terpinggir di negaranya sendiri kerana pengalaman ini.

Walaupun biasa bagi pekerja asing dikaitkan dengan pekerjaan bergaji rendah dan gaya hidup berjimat cermat, jumlah simpanan yang besar dalam akaunnya menentang stereotaip tersebut.

Pendedahan ini telah membangkitkan perbincangan tentang bagaimana pekerja asing dapat mengumpulkan simpanan yang besar dan implikasi potensinya terhadap pekerja tempatan dan ekonomi.

Ada yang mengaitkan simpanan tersebut dengan gaya hidup sederhana dan jimat pekerja asing, yang kerap menggunakan pengangkutan awam dan menjaga diet yang ringkas.

Pekerja asing di Malaysia telah menjadi sumber kontroversi, dengan kebimbangan mengenai persaingan pekerjaan dan kesan yang dirasakan terhadap gaji, serta isu berkaitan dengan aktiviti ekonomi tanpa lesen dan elakkan cukai, terutamanya oleh pendatang tanpa izin.



Source link

Leave a Reply