Sebuah desas-desus baru mengenai siri NVIDIA GeForce RTX 50 telah muncul, khususnya mengenai RTX 5090. Kononnya, GPU peringkat teratas itu akan dilengkapi dengan penyejuk yang hanya akan mengambil dua slot, yang menarik, mengingat sifat komponen tersebut.

   

Desas-desus itu disebut oleh peniru berulang kopite7kimi (@kopite7kimi), yang menolak pertama kali oleh OC3D, yang mengatakan bocoran lain menunjukkan bahawa RTX 5090 Founders Edition (FE) akan menjadi GPU 4-slot, bukan 2-slot.

   

   

Salah satu alasan mengapa desas-desus ini ada adalah kerana NVIDIA dikatakan telah menghabiskan banyak masa untuk mengoptimumkan penyejukannya untuk GPU Blackwell yang akan datang, dan prototaip untuk GPU Blackwell GB202 menunjukkan pengecilan saiz penyejuk. Sekali lagi, ini adalah desas-desus yang mengejutkan dan satu yang kelihatan sangat tidak mungkin sehingga kita melihat reka bentuk tersebut, kerana kebiasaan NVIDIA adalah meletakkan penyejuk besar dan bulky pada GPU flagship XX90 mereka.

   

Apa yang dijangka untuk kekal sama adalah NVIDIA bercadang untuk mengekalkan dua kipas untuk penyejukan, tetapi sama ada mereka akan terus menggunakan teknologi Dual Axis Flowthrough mereka masih belum dijawab.

   

NVIDIA GeForce RTX 4070 FE 1

   

Pada masa ini, yang diketahui mengenai RTX 5090 adalah bahawa GB202 penuh berpotensi akan dihantar dengan sehingga 192 peranti pemprosesan saliran, dan kelihatan sangat mungkin akan dihantar dengan rel data memori 512-bit. Sungguh, kali terakhir kita melihat kad dihantar dengan rel data memori sebesar itu adalah dengan AMD Radeon R9 290X, dan itu kembali pada tahun 2013.

   

Adapun kapasiti memori grafik, masih tidak jelas sama ada NVIDIA akan memilih modul memori 2GB atau 3GB. Bergantung pada pilihannya, kita mungkin melihat RTX 5090 dengan entah 24GB atau 32GB memori GDDR7.

   

(Sumber: X, Videocardz)

        

Ikuti kami di Instagram, Facebook, Twitter atau Telegram untuk kemas kini dan berita terkini.





Source link

Leave a Reply