NVIDIA Dilaporkan Menghentikan Pengeluaran GPU GTX 16



NVIDIA dilaporkan telah menghentikan pengeluaran GPU GTX 16 Series, mengalokasikan sisa GPU Turing yang terjangkau kepada pengeluar OEM. Sumber yang tidak dinamakan berhampiran saluran Papan mendakwa bahawa jenama GPU secara senyap menghentikan pengeluaran dan mengharapkan stok semasa GPU Seri 16 akan dijual dalam tempoh tiga bulan akan datang.

Sebagai catatan, NVIDIA sudah menghentikan pengeluaran bagi siri 1660 dan model-model yang tinggal dalam jajaran termasuk GPU GTX 1630 dan 1650, kedua-duanya adalah model berkuasa rendah dalam siri tersebut.

NVIDIA pertama kali memperkenalkan moniker dan jajaran tersebut pada tahun 2004 dengan pelancaran GeForce 7800 GTX. Sufiks itu kemudian menjadi judul formal bagi seluruh siri, bermula dengan 280 tahun kemudian, pada tahun 2008. Sepuluh tahun kemudian, jenama GPU tersebut melancarkan RTX 20 Series, yang juga menandakan kali pertama jenama tersebut memperkenalkan ciri-ciri yang lebih maju seperti Tensor dan RT Cores. Kedua-duanya kini berada dalam generasi ke-4 dan ke-3 masing-masing.

Di samping pengajaran ringkas sejarah itu, NVIDIA dijangka akan terus menyokong siri GTX 16 sekurang-kurangnya beberapa tahun lagi, terutamanya menangani bug keselamatan dan menyediakan pemandu terkini untuk menjadikan mereka relevan di dunia GPU yang dipacu oleh Ampere dan Ada Lovelace.

(Sumber: Saluran Papan melalui Techspot)

Ikuti kami di Instagram, Facebook, Twitter, atau Telegram untuk lebih kemas kini dan berita terkini.



Source link

Leave a Reply