Merasai Makanan Tempatan, Budaya di Pasar Malam Sarawak



Sarawak tidak kurang mengujakan pada waktu malam seperti pada siang hari. Sinar matahari tenggelam, pasar malam Sarawak yang terkenal menjadi hidup, menawarkan pengalaman yang menakjubkan yang penuh dengan makanan, hiburan, dan budaya.

Dalam senarai ini, kami telah mengetepikan beberapa pasar malam ikonik Sarawak untuk lawatan anda yang seterusnya.

Pasar Malam Metrocity terletak hanya 15 minit memandu dari pusat bandar Kuching di Petra Jaya. Pasar Malam Metrocity dibuka setiap hari Rabu hingga Sabtu dari jam 4 petang hingga 12 pagi. Ia merupakan salah satu pasar malam terbesar dan paling sibuk di Kuching, menarik ramai pelawat dari pelbagai latar belakang.

Pasar Malam Siniawan juga merupakan destinasi popular untuk mencari makanan dan tempat lawatan. Pasar ini terletak di sebuah bandar kecil di Daerah Bau, kira-kira 25 minit dari Pusat Bandar Kuching. Ia dibuka pada hari Jumaat, Sabtu, dan Ahad dari jam 4.30 petang hingga 11 malam.

Pasar Malam Sibu, yang juga dikenali sebagai pasar malam yang bertenaga, adalah salah satu pasar tertua di Sibu yang telah wujud sejak tahun 1960-an. Berbeza dengan pasar malam lain, pasar ini dibuka setiap hari dari jam 5 petang hingga 10 malam.

Pasar Malam Senadin di Miri pula telah dibuka pada tahun 2022 dan beroperasi setiap Selasa hingga Ahad dari jam 4 petang hingga 12 pagi. Pasar malam ini mesra Muslim dan dibahagikan kepada 2 zon, yang memisahkan zon halal daripada zon non-halal.

Pasar Malam Saberkas di Miri juga merupakan pasar malam yang popular yang menarik pelawat dari serata kawasan sekitarnya. Ia dibuka setiap Selasa hingga Ahad dari jam 4 petang hingga 9 malam dan terletak berhampiran Taman Bulatan Miri dan Pusat Komersial Boulevard, lokasi strategik yang menjadikannya tempat yang mudah untuk dikunjungi oleh penduduk tempatan.

Pasar malam Sarawak bukan hanya tempat untuk membeli belah dan makan, tetapi juga berperanan sebagai pusat yang menarik komuniti dari pelbagai latar belakang untuk mengalami budaya Sarawak dengan sepenuhnya. – Blog Lembaga Pelancongan Sarawak



Source link

Leave a Reply