Perodua memperkenalkan konsep kereta elektrik (EV)nya di Malaysia Autoshow 2024 minggu ini, memberi gambaran kepada orang ramai tentang model elektriknya yang akan dilancarkan tahun depan. Setelah menghadiri acara tersebut, kita memutuskan untuk melihat prototaipnya dengan lebih dekat.

Kenderaan itu sendiri, diberi nama emo-1, sebenarnya adalah Myvi 2021 yang telah diubahsuai untuk menampilkan konsep Electric Motion Online (emo) Perodua yang telah diumumkan setahun sebelumnya. Secara luaran, ia mempunyai reka bentuk yang sama seperti kereta asalnya, tetapi dengan corak putih, hijau limau, dan hitam yang lebih mencolok yang hanya ada untuk konsep. Jika reka bentuk ini bukan sesuatu yang anda minati, jangan risau, kerana presiden syarikat dan ketua pegawai eksekutif Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad meyakinkan bahawa model EV sebenar pertama Perodua akan kelihatan berbeza dari apa yang ditunjukkan ketika ini.

Terlepas dari aspek visual, emo-1 dilengkapi dengan peralatan dan sistem dalaman yang baru. Hilanglah enjin di bawah kap mesinnya, begitu juga dengan cermin sisi. Yang terakhir ini kini digantikan dengan kamera moden, yang dipadankan dengan dua monitor kiri dan kanan yang terletak di dashboard di dalam kereta. Tambahan baru lain termasuk port pengecasan di bahagian kiri kenderaan yang menggantikan moncong petrol, dan empat cap roda yang seragam pada setiap tayar.

Bergerak ke dalam, kita disambut dengan reka bentuk Myvi yang kebanyakannya dikenali, tetapi dengan beberapa bahagian yang dikemas kini. Yang terakhir termasuk monitor sisi yang disebutkan sebelumnya, stereng tumpul di bahagian atas dan bawah, panel instrumen sepenuhnya digital, paparan LCD pusat yang lebih besar, dan konsole tengah yang berjalan dari dashboard hingga ke tempat duduk belakang. Yang terakhir ini agak dipertikaikan, kerana ini menghadkan bilangan orang yang dibenarkan dalam kereta kepada hanya empat.

Dari segi spesifikasi, Perodua menyatakan emo-1 dikuasakan oleh motor magnet segerak tiga fasa, yang memberikan 68PS dan 220 Nm tork. Selain itu, mencapai kelajuan seratus dari sifar disahkan mengambil masa kira-kira tujuh hingga sembilan saat.

Sementara itu, kuasa EV diperoleh daripada bateri lithium-ion 55.7kWh, yang menawarkan 350km jangkauan dalam satu cas. Berkaitan dengan ini, Perodua menyatakan cas penuh mengambil masa lebih daripada lima jam melalui pengecas AC 11kW dan lebih kurang sejam melalui pengecas DC 50kW.