Majikan Malaysia menegur calon pekerja kerana etiket SMSnya


Seorang lelaki Malaysia baru-baru ini memuat naik tangkapan skrin temuduga di mana majikan memberi komen tentang etiket menghantar mesej oleh calon semasa temuduga kerja.

Bagaimanapun, dengan kehairanan, beliau telah menjadi mangsa kemarahan netizen.

Faiz Aman merungut di Facebook untuk berkongsi kebimbangan beliau, bersama tangkapan skrin pertukaran WhatsApp majikan dengan calon.

Dalam tangkapan skrin yang dimuat naiknya, majikan tersebut meminta calon untuk mengenalpasti diri sendiri, khususnya bertanya tentang nama, umur, tempat tinggal, dan status pekerjaan semasa.

Gadis itu menjawab pertanyaan tersebut terus, memberikan butiran yang diminta.

Majikan kemudian terkejut dengan reaksi terus terangnya, dan memilih untuk memberi pandangan tentang cara dia berkomunikasi dengan majikan semasa mencari pekerjaan.

“Cara kamu menjawab memberi idea kepada syarikat tentang sikap kamu.” “Maaf kalau kritikan saya menyakitkan hati kamu,” lelaki tersebut menambah.

Menanggapi maklum balas itu, dia menyatakan bahawa setiap orang ada cara sendiri.

“Sekarang saya tahu… orang boleh melihat sikap melalui teks. By the way, adakah kamu tahu bagaimana tingkah laku saya? Mungkin kamu mendapati cara saya bersembang agak menyakitkan walaupun ia hanyalah jawapan ringkas. Orang berbeza, cara berbeza, tuan,” katanya.

Artikel ini mendapat kritikan daripada beberapa netizen, yang menyalahkan majikan kerana cara dia bertanya kepada calon.

Seorang netizen bertanya, “Apakah salahnya? Dia menjawab dengan tepat. Pertanyaan majikan itu yang salah. Contohnya, ‘Bolehkah anda terangkan mengapa organisasi kami perlu mengambil anda dan apakah kelebihan yang anda bawa?’”

Sementara itu, seorang pengguna Facebook lain berkata, “Saya rasa pentadbir ini perlu menggoogle sedikit tentang cara mewawancara orang.”

Siapa yang anda percayai bersalah?



Source link

Leave a Reply