Madrid menghempaskan Villarreal untuk mendahului tetapi Alaba cedera


BARCELONA: Real Madrid telah meraih kemenangan 4-1 atas Villarreal pada hari Ahad untuk bergerak ke puncak Liga La Liga tetapi kegembiraan mereka tercemar apabila bek David Alaba mengalami kecederaan lutut yang serius.

Pasukan Carlo Ancelotti kini memimpin dengan satu mata berbanding Girona, yang akan mengejar posisi teratas ketika mereka bertemu Alaves pada hari Isnin.

Pencetak gol terbanyak Sepanyol, Jude Bellingham, telah membuka jaringan untuk Madrid dengan gol ke-13 dalam Liga sebelum Rodrygo Goes menggandakan keunggulan mereka.

Villarreal mencuri satu gol semula melalui Jose Luis Morales, tetapi Brahim Diaz menjaringkan gol solo yang hebat untuk mengembalikan keunggulan Madrid.

Luka Modric menambah satu lagi gol ketika peminat Madrid meraikan kemenangan besar di perlawanan rumah terakhir mereka tahun ini.

Keriangan Madrid terhalang oleh kecederaan Alaba, yang disahkan oleh kelab dalam satu kenyataan, menyatakan bahawa bek tersebut memerlukan pembedahan.

Dalam senarai panjang pemain yang cedera adalah Thibaut Courtois, Eder Militao dan Eduardo Camavinga, semua dengan kecederaan lutut, dan penyerang Vinicius Junior serta yang lainnya.

Ancelotti mengatakan kecederaan Alaba “sangat sedih” tetapi memuji persembahan pasukannya.

“Kami fikir kami bermain dengan sangat baik, ini adalah salah satu perlawanan terbaik kami,” kata jurulatih itu.

Sorotan malam adalah gol solo hebat Diaz.

“Ini jenis gerakan yang biasanya saya cuba, hari ini berjaya, jadi saya sangat gembira,” kata Diaz kepada Real Madrid TV.

“(Saya gembira) kerana kerja pasukan, kami telah melakukan kerja yang hebat hari ini dan saya gembira dengan gol dan kemenangan itu.”

Gelandang bekas Manchester City Diaz sedang membina hubungan yang produktif dengan Bellingham dan Rodrygo dalam serangan.

“Kami memahami satu sama lain dengan baik, kami semua sehati kerana ini adalah kumpulan yang luar biasa, kami sangat bersatu dan anda boleh lihat itu di padang,” tambahnya.

Ancelotti memberi kepercayaan kepada Bellingham untuk mengambil peranan penyerangan musim ini bagi Madrid dan ia memberi hasil dalam hampir setiap perlawanan.

Pemain 20 tahun itu menjaringkan gol ke-17 dalam segala pertandingan dalam penampilannya ke-20 musim ini, untuk memulakan parti selepas melihat saingan mereka, Barcelona, yang ketiga, ditahan di Valencia pada hari Sabtu.

– Kemenangan yang selesa –

Madrid, bermain di Santiago Bernabeu yang telah diubahsuai dengan atap baru tertutup hanya kali kedua, membuat kegiatan awal terhadap Villarreal.

Mereka dihargai separuh masa pertama apabila Bellingham melompat tinggi untuk menanduk masuk langkah silang yang lazat oleh Modric.

Selepas kecederaan Alaba, semasa cuba menantang Gerard Moreno, Rodrygo menggandakan keunggulan dari jarak dekat.

Ini adalah gol ke-8 bagi pemain Brazil itu dalam lapan perlawanan terakhirnya untuk Real Madrid, meneruskan bentuk golnya yang hebat baru-baru ini setelah permulaan perlahan musim ini.

Pada awal separuh masa kedua, Villarreal mencuri satu gol semula, dengan Morales menjaringkan gol melepasi Andriy Lunin, yang dipilih berbanding Kepa Arrizabalaga.

Tetapi Diaz menghampakan harapan tuan rumah apabila dia memutar badan dengan baik dari Aissa Mandi di tengah padang, meneruskan ke hadapan, meliwat Jorge Cuenca dan menjaringkan dengan mudah.

Selepas Modric menambah satu lagi gol, peminat Madrid membawakan nyanyian ‘ole’ apabila pasukan bergerak bola di sekitar padang yang semakin kecewa Villarreal.

Madrid kini mempunyai 38 gol dalam Liga, menandingi jumlah gol Girona sebagai pencipta gol terbanyak sehingga kini.

Gelandang Aurelien Tchouameni kembali dari kecederaan sebagai pengganti pada peringkat akhir bagi Los Blancos, yang membuka kelebihan tujuh mata ke atas Barcelona yang ketiga.

“Sentiasa baik untuk membina kelebihan berbanding Barca tetapi masih ada jalan panjang dalam Liga dan kita mesti meneruskan dengan mentaliti ini,” kata Rodrygo.

Villarreal yang dilatih oleh Marcelino, terkandas di tempat ke-14, tiga mata di atas zon penyingkiran.

Pada awalnya, Real Sociedad dan Real Betis berkongsi kesudahan yang kosong dalam perlawanan yang sengit pada Ahad di La Liga.

Kedua-dua pasukan kehilangan tanah kepada Athletic Bilbao, yang kelima, yang menewaskan Atletico Madrid tempat ke-empat pada hari Sabtu.

La Real, keenam, ketinggalan dua mata daripada rakan sejawat Basque mereka, manakala Betis, ketujuh, ketinggalan lima mata dari Athletic. –AFP



Source link

Leave a Reply