Lelaki pulang ke rumah untuk sambut Tahun Baru Cina, dihentam oleh ibunya kerana pendapatan lebih rendah dari seorang saudara.



untitled design 2024 02 09t113340 019 3866403 20240209131918

DIBANDINGKAN dengan pencapaian seseorang yang lain adalah perasaan yang sangat tidak enak untuk dialami, tetapi sayangnya beberapa ibu bapa tidak dapat mengelak daripada membanding-bandingkan anak-anak mereka.

Seorang lelaki di China baru-baru ini memilih untuk pulang ke kampung halamannya lebih awal untuk sambutan Tahun Baru Cina, tetapi sejak itu menyesali pilihan tersebut. Lelaki itu menulis pos anonim tentang ketidakpuasannya dengan dipunishment atas sesuatu yang bukan salahnya.

“Lihatlah anak saudaramu itu. Dia sudah bekerja dan mendapat RMB20,000 (sekitar RM13,400) setiap bulan. Adakah kamu menyedari betapa bangganya ibu bapanya?” ejek ibu bapanya yang tidak puas hati.

Malangnya, ini bukan pengalaman pertama lelaki itu dengan perbandingan yang tidak adil oleh ibunya.

“Ada perkara yang tetap sama. Ibuku selalu membanding-bandingkan aku dengan anak-anak lain, bahkan sekarang. Aku tidak boleh percaya ini masih berlaku hari ini,” katanya dengan pasti.

Apa yang sepatutnya menjadi perhimpunan yang penuh kasih sayang dan sambutan yang harmoni berubah menjadi perbandingan yang tidak diingini, menyebabkan kesedihan yang hanya lelaki dan Tuhan yang boleh faham.

Netizen, di sisi lain, rasa bahawa ini bukanlah perbualan yang sesuai, dan ibu itu sepatutnya mengucapkan terima kasih atas kepulangan anaknya.

Seorang netizen berkata, “Dia pulang untuk makan dengan kamu, kamu sepatutnya bersyukur.”

Seorang lagi pengguna internet berkata, “Kamu lawan racun dengan racun dengan memberitahunya tentang betapa baiknya ibu bapa orang lain. “

Apa pendapat anda, memandangkan Tahun Baru Cina sudah di hujung? Bagaimanakah anda akan bertindak balas kepada soalan yang tidak dijemput dari ahli keluarga?



Source link

Leave a Reply