Kajian Kemenyakan SSD MSI Spatium M570 Pro Frozr PCIe Gen5: Cahaya Petir! Heatsink Besar itu Bukan Hanya Untuk Tunjuk Glamor


Bila kami pertama kali melihat MSI Spatium M570 Pro Frozr, ia berlaku di Computex 2023 dan pada dasarnya, pameran tersebut hanya untuk estetika dan tidak untuk kehebatan PCIe 5.0. Sudah hampir setahun sejak saya terakhir melihatnya dan alat simpanan tersebut akhirnya tiba di makmal saya.

Apa yang Saya Lihat?

MSI Spatium M570 Pro Frozr 3 scaledMSI Spatium M570 Pro Frozr 3 scaled

Dari segi teknikal, SSD PCIe 5.0 telah wujud sejak penampilan antara muka itu diperkenalkan dan sebelum Spatium M570 Pro Frozr, saya pertama kali melihat medium tersebut beraksi pada tahun 2022 ketika AMD melancarkan seni bina Zen4 dan pemproses Ryzen 7000 Series desktopnya. Seperti generasi sebelumnya, SSD PCIe 5.0 ini menggunakan faktor bentuk M.2 2280 yang sama, perbezaan utamanya ialah kelajuan yang jauh melampaui model PCIe 4.0 yang lebih biasa.

Spatium M570 Pro Frozr, dalam kes ini, merupakan percubaan pertama jenama ini untuk memasuki arena SSD Gen5 PCIe dan agak mengejutkan, ia tidak terlalu teruk.

Apa yang Bagus Tentangnya?

Dari segi spesifikasi, Spatium M570 Pro Frozr yang berada di makmal saya mempunyai kapasiti storan 2TB dan sejauh yang saya tahu, itulah kapasiti kedua terbesar dari SSD PCIe 5.0 yang dihasilkan oleh syarikat induknya pada masa kini. Seperti laporan saya sebelum ini semasa dilancarkan, SSD ini dipasang dengan teknologi pemacu Phison E26 PCIe 5.0 yang menggunakan flash NAND 3D. Dari segi kelajuan pindahan, anda akan mendapat kelajuan baca dan tulis berurutan purata sebanyak 12.4GB/s dan 11.8GB/s, masing-masing.

Saya perlu nyatakan bahawa Spatium M570 datang dalam beberapa variasi dan maksud saya ialah, bergantung pada model, penyejuk termasuk akan berbeza. Untuk model Pro Frozr, penyejukannya adalah menara fin besar, dan keseluruhannya dipautkan pada SSD dengan sejumlah skru yang cukup untuk menahannya.

Apa Kekurangannya?

MSI Spatium M570 Pro Frozr 7 scaledMSI Spatium M570 Pro Frozr 7 scaled

Salah satu isu utama yang saya hadapi dengan Spatium M570 Pro Frozr adalah saiznya. Penyejuk itu? Ya, ia adalah sebahagian daripada pakej dan secara munasabah, mengambil kira sifat PCIe 5.0. Tetapi ia juga bermakna ini akan menjadi pemacu utama anda, walaupun dalam keadaan teruk, kerana membuatnya sebagai storan sekunder bukanlah pilihan, dan itu kerana anda tidak akan mempunyai ruang yang mencukupi untuk kad grafik besar anda.

Masalah lain dengan Spatium M570 Pro Frozr adalah harganya. Pada masa penulisan, MSI tidak dapat memberikan kepada saya Harga Runcit Saranan untuk model 2TB ini tetapi harga permulaan versi 1TB bermula dari RM999. Itu sebenarnya agak mahal, memandangkan 2TB daripada jenis PCIe 4.0 purata berada pada harga yang sama. Terdapat juga varian 4TB tetapi seperti dengan model 2TB, syarikat tidak dapat memberikan kepada saya harga tempatan.

Dan lain-lain, SSD ini bukan jenis ‘plug-and-play’ biasa. Untuk benar-benar memanfaatkan sepenuhnya Spatium M570 Pro Frozr, anda akan memerlukan papan induk dan sistem yang menyokong PCIe 5.0. Dengan kata lain, jika anda masih menggunakan papan PCIe 4.0, itu bermakna anda perlu membeli sistem baru sepenuhnya.

Patutkah Saya Beli?

MSI Spatium M570 Pro Frozr 1 scaledSource link

Leave a Reply