Havertz bawa Arsenal ke puncak Liga Perdana, Man Utd menewaskan Everton.



Arsenal memerlukan gol lewat Kai Havertz untuk menduduki tempat teratas dalam Liga Perdana dengan mengalahkan Brentford 2-1 pada Sabtu, sementara Manchester United masih mempertahankan harapan tipis mereka untuk finis di empat besar dengan kemenangan 2-0 atas Everton.

Pertarungan seru Liverpool melawan Manchester City di Anfield pada Ahad memberi kesempatan kepada Arsenal untuk unggul dalam perlumbaan kejuaraan.

Kemenangan kedelapan berturut-turut dalam Liga Perdana membawa pasukan Mikel Arteta satu mata di depan Liverpool dan dua mata di depan juara bertahan City.

Namun, mereka terpaksa mengatasi kesilapan besar dari Aaron Ramsdale dalam perlumbaan Arsenal.

Semuanya nampak lancar bagi pasukan tuan rumah apabila Declan Rice meneruskan jaringan cemerlangnya dengan menyundul hantaran Ben White pada minit ke-19.

Walau bagaimanapun, ada kesilapan besar yang terjadi dalam waktu tambahan separuh masa pertama yang Ramsdale pastinya ingin dilupakan.

Penjaga gol England itu hanya membuat penampilan kedua dalam Liga Perdana sejak September kerana David Raya yang dipinjam tidak layak bermain melawan kelab induknya.

Kekurangan ketajaman permainan Ramsdale mungkin menjadi faktor apabila dia terlupa bila hendak menendang gol yang akhirnya mengenai Yoane Wissa sebelum masuk ke dalam jaringan.

Ramsdale bangkit semula selepas rehat untuk membuat penyelamatan penting dari percubaan spektakuler Ivan Toney dan sundulan Nathan Collins.

Havertz kemudian mencetak gol dengan sundulan ke dalam gol dari hantaran White lain pada minit ke-86.

“Pemenangan besar bagi kami. Mata-mata ini sangat penting bagi kami dan anda dapat melihat itu dalam separuh masa kedua,” kata Havertz.

“Kami tidak bermain penuh potensi pada separuh masa pertama tetapi lebih baik untuk menang dengan cara ini.”

Everton terpaksa membayar kerana memberi dua penalti pada separuh masa pertama apabila Bruno Fernandes dan Marcus Rashford menjaringkannya dari penjuru lapangan penalti.

Pasukan Erik ten Hag kini terpaut delapan mata dari Villa yang berada di tempat keempat dan tiga mata di belakang Tottenham di tempat kelima, yang berdepan pada Ahad, dalam perlumbaan ke Liga Juara-Juara musim depan.

“Kami perlu menang,” kata Ten Hag. “Kami masih dalam perlumbaan tetapi semuanya bergantung pada mereka.

“Kami perlu menang pada perlawanan kami tetapi kami tahu, dalam Liga Perdana, semua orang sedang menentang semua orang.”

Everton berada empat mata di atas zon penyingkiran apabila jangkaan kekalangan mereka dalam Liga diperluas menjadi 11 perlawanan.

Alejandro Garnacho menjadi faktor pembeda di Old Trafford apabila kelincahannya dua kali memprovokan penalti.

James Tarkowski merupakan pertahanan Everton pertama yang terpancing untuk menjerit menyentuh Garnacho selepas 10 minit dan Fernandes menjaringkannya pada minit ke-80.

Garnacho menari melalui beberapa cabaran pada minit ke-36 sebelum dia dijatuhkan oleh Ben Godfrey.

Fernandes memberikan tugas penalti kepada Rashford dan Jordan Pickford tidak mampu menolak penyerang, yang menjaringkan lima gol pada sembilan perlawanan liga.

Luton yang berada tiga mata dari zon penyingkiran menyelamatkan seri 1-1 di Crystal Palace berkat jaringan penyama gol dalam masa akhir oleh Cauley Woodrow.

Pasukan Oliver Glasner menjaringkan gol pada minit ke-11 apabila Daniel Munoz membantu Jean-Philippe Mateta mencungkil gol.

Tetapi Woodrow menyama kedudukan dari hantaran Andros Townsend enam minit dalam masa tambahan untuk meninggalkan Luton tiga mata dari keselamatan.

Sheffield United bergerak keluar dari tempat terbawah carta liga tetapi tewas peter prise mencapai gol empat gol apabila Bournemouth datang balik untuk menyelamatkan seri 2-2 di Stadium Vitality.

Dominic Solanke dari Bournemouth gagal mencapai gol penalti pada minit ke-14 apabila penyerang itu tergelincir semasa menendang dan melenting penjuru lapangan penalti melebihi palang.

Gustavo Hamer dan Jack Robinson mencetak gol untuk mengambil kejayaan Blades ke dalam kejutan yang mengagumkan. – AFP



Source link

Leave a Reply