Foden menyatakan Man City menghadapi ‘enam pertandingan akhir’ dalam usaha memenangi liga dan Piala FA


LONDON: Phil Foden sangat menikmati “enam final lagi” setelah membantu Manchester City mengendalikan perlumbaan kejuaraan Liga Perdana dengan mencapai 50 gol dalam Liga Utama.

Pemain tengah England mencapai separuh abadnya dengan gol pertamanya dalam dua golnya dalam kemenangan 4-0 pada hari Khamis menewaskan Brighton, yang mengangkat City ke tempat kedua, satu mata di belakang pemimpin Arsenal dengan satu perlawanan dalam tangan.

Pasukan Pep Guardiola terus mengejar untuk menjadi juara untuk musim keempat berturut-turut di Nottingham Forest yang terancam degradasi pada hari Ahad dan kemudian berhadapan dengan Wolves, Fulham, Tottenham dan West Ham sebelum final Piala FA berturut-turut ke-2 mereka melawan Manchester United.

“Ini adalah pencapaian yang hebat,” kata Foden kepada laman web City. “Saya sangat gembira pada masa kini dengan posisi yang saya mainkan dan saya terus mencari jalan masuk gol untuk pasukan.

“Saya ingin terus mencoba melakukan itu karena apabila saya mencetak gol, kami nampaknya akan memenangi perlawanan.

“Saya gembira dengan cara saya bermain dan terdapat enam perlawanan lagi, jadi masih ada enam final untuk dimainkan dan saya hanya ingin terus mencoba membantu pasukan.”

Foden melepaskan tembakan setelah tendangan bebas yang disapu dan mengukuhkan hujung kepala terjun Kevin De Bruyne di Brighton dan kemudian menunjukkan penyelesaian pertama yang bersih sebelum Julian Alvarez menyelesaikan penjaringan pada separuh masa kedua.

Pemain berusia 23 tahun itu merasakan pencapaian masa lalu City akan membantu menenangkan saraf dalam perjalanan yang tegang.

“Saya tidak mengatakan ia adalah kelebihan tetapi saya rasa ia membuat kami lebih tenang,” katanya.

“Kami telah melakukannya sebelum ini, kami mempunyai semua pengalaman di dunia. Saya fikir itu sedikit positif yang membuat kami tidak benar-benar merasai saraf.”

Foden kini mempunyai 24 gol untuk musim ini dalam semua pertandingan.

Penjaring teratas Erling Haaland diragui kehadirannya untuk lawatan hujung minggu ke City Ground selepas melepaskan dua perlawanan pasukan beliau sebelum ini disebabkan masalah otot.

City pada purata mendapat lebih banyak mata, menjaringkan lebih banyak gol dan kebobolan kurang tanpa penyerang Norway ini pada musim ini tetapi pengurus Guardiola sangat berharap Haaland dapat kembali beraksi.

“Saya lebih memilih untuk mempunyai Erling di pilihan saya daripada tidak mempunyainya,” kata bos City.

“Saya bercakap dengannya (pada hari Rabu) dan dia memberitahu saya bahawa dia berasa lebih baik. Dia berasa lebih baik tetapi saya tidak tahu (samada dia akan siap untuk kembali).”



Source link

Leave a Reply