Celtics bakar Heat untuk menjuarai siri


Los Angeles: Boston Celtics menewaskan Miami Heat 118-84 untuk menyelesaikan kemenangan seri 4-1 dengan indah pada hari Rabu dan menjadwalkan tempat mereka di peringkat kedua perlawanan separuh akhir NBA.

Satu biji tarak up hanyut – kecewa oleh Miami dalam perlawanan separuh akhir Konferens Timur tahun lalu – membalas dendam dengan cara spektakuler dengan merampas kemenangan secara mutlak di TD Garden.

Jaylen Brown dan Derrick White masing-masing mencetak 25 mata untuk menjulang Boston, yang hampir tidak perhatikan kekosongan Kristaps Porzingis yang cedera.

Celtics menolak sarung tinju pada suku pertama, mengumpulkan 41 mata untuk membuka kelebihan 18 mata dengan jelas.

Mereka memperluas keunggulan itu kepada 22 mata menjelang separuh masa, dan teruskan tekanan pada suku ketiga untuk memimpin 98-66 menuju ke perlawanan terakhir.

Pelatih kepala Boston, Joe Mazzulla mampu memberi rehat kepada pemain lapis depannya untuk suku keempat dengan permainan yang sudah dimenangi bertentangan dengan pasukan Miami yang cedera dan kehilangan Jimmy Butler dan Jaime Jaquez Jr.

Sementara itu, Mazzulla berkata Celtics tidak terlalu berfikir tentang kehilangan seri tahun lalu kepada Miami dalam pertarungan separuh akhir musim ini.

“Saya tidak begitu risau tentang apa yang berlaku tahun lalu,” kata Mazzulla. “Pada akhir hari, saya suka bagaimana kami menghadapi seri ini, tanpa mengira siapa yang mereka lawan.

“Ia mempunyai niat, perhatian pada butiran, dan kekokohan fizikal yang konsisten,” tambahnya. “Dan itulah perkara yang paling penting, tanpa mengira siapa yang kami lawan. Kami bangun esok dan kami harus lakukan semuanya lagi melawan pasukan lain.”

Boston kini akan berhadapan dengan pasukan Cleveland Cavaliers yang ditempatkan di peringkat keempat atau Orlando yang ditempatkan di peringkat kelima dalam separuh akhir Konferens Timur. Cleveland unggul 3-2 dalam seri itu.

Celtics maju ke seri seterusnya dengan penuh keyakinan selepas dengan kejam menguruskan Miami yang ditempatkan di peringkat kedelapan dalam lima perlawanan.

Kemenangan 25 mata White termasuklah lima tembakan tiga angka manakala Jayson Tatum menambah 16 mata termasuk 12 rebound dengan tiga assist.

Sam Hauser menambah 17 mata sebagai pemain penggantian manakala Jrue Holiday juga mencatatkan dua digit dengan 10 mata.

Bam Adebayo memimpin mata pasukan Miami dengan 23 mata, dengan Tyler Herro menamatkan dengan 15 dan Caleb Martin dengan 10.



Source link

Leave a Reply