Berdasarkan kisah sebenar, percintaan tragis antara dayang istana dengan …


Berdasarkan sejarah sebenar kisah percintaan tragis antara dayang istana dengan raja ke-22 kerajaan Joseon.

THE RED SLEEVE (2021)

Siapa yang tak minat genre Sageuk pun boleh try tengok drama ni. Best gaiss.. Mengisahkan tentang Duk-im seorang dayang istana yang jatuh cinta pada putera raja dan diangkat menjadi permaisuri. Tapi perjalanan cinta mereka penuh liku. Macam-macam cabaran yang mereka perlu lalui. Btw, drama ni tak hanya fokus pada kisah cinta semata-mata tetapi diselitkan juga dengan konflik politik istana yang sangat tegang.

Dalam drama ni korang boleh tengok macam mana kehidupan para dayang istana dizaman pemeritahan Raja Yeongjo. Dayang-dayang istana dididik dan diajar sejak kecil serta dibahagikan kepada beberapa department. Disebabkan tengok drama ni baru aku tahu yang dayang istana ni merupakan satu profesion kerja yang dihormati. Sebelum ni aku ingatkan diorang ni hanya sekadar hamba abdi dan tempat pemuas nafsu raja je.

Siapa belum tengok lagi try lah tengok. Korang boleh tengok drama ni dekat Viu. Btw, jangan lupa standby tisu siap2.

#ViuMalaysia




Source

Leave a Reply