Menjemput Tahun Baru dengan keramaian besar memang mengasyikkan tetapi tidak sama perasaannya bagi 128 pekerja Alam Flora yang terpaksa membersihkan semuanya. Alam Flora Sdn Bhd mengambil inisiatif untuk menunjukkan betapa banyak sampah yang dibuang di sekitar jalan-jalan Kuala Lumpur semasa perayaan Tahun Baru mereka di TikTok.

Menurut keterangan, mereka anggarkan bahawa 3.06 tan sampah telah dikumpulkan dan ia mengambil masa 128 pekerja, penyelia dan eksekutif operasi dari Alam Flora. Pembersihan dilakukan seawal jam 12 tengah malam.

Kawasan yang terlibat dalam kerja pembersihan tersebut adalah KLCC, Bukit Bintang dan Dataran Merdeka.

Dalam video selama 1 minit 22 saat, Alam Flora menulis, “Pada masa di mana orang ramai sedang berseronok sambut Tahun Baru, masih ada orang yang membazirkan sampah di merata tempat. Pahlawan Alam Flora bekerja bersama-sama untuk membersihkan.”

Sungguh memilukan melihat sampah berselerak di jalan-jalan dalam video yang diikuti oleh pekerja Alam Flora yang kelihatan sedang memungut sampah dari dalam semak-semak.

Pada Januari 1, Majlis Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menegur orang ramai atas pembaziran sampah di jalan-jalan.

Ramai pengguna TikTok juga kecewa dengan tingkah laku membuang sampah oleh peminat pesta tersebut.

“Meraikan Tahun Baru tetapi dengan tingkah laku lama,” komen seorang pengguna TikTok.

“Bayangkan jika yang membersihkan sampah itu adalah ibu dan bapa anda. Orang kita tidak ada rasa bersalah. Jika ada sampah dengan anda, sila simpan sehingga jumpa tempat buang sampah,” rayu seorang netizen lain.



Source link

Leave a Reply